تاثیرات گوجه فرنگی در سلامت انسان
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴
0 نظر
689 بازدید

به گزارش شبکه خبری صدای رسانه و به نقل از مجله ی زندگی ایده آل؛ سالیان سال است كه مردم كشورهای مختلف از گوجه‌فرنگی خام و پخته به فراوانی استفاده می‌كنند. با وجود اینكه گوجه‌فرنگی در دستور غذاهای ایتالیایی زیاد دیده می‌شود اما شواهد تاریخی می‌گویند منشا طبیعی آن به آمریكای جنوبی و جزایر گالاپاكوس باز می‌گردد؛ البته گوجه‌فرنگی‌های اولیه در ابتدا بسیار كوچك بوده‌اند اما كم‌كم به شكل امروزی درآمده‌اند. 

به هر حال این قرمز زیبا به هر شكل و اندازه‌ای كه باشد، تمام مردم دنیا آن را می‌پسندند و البته خواص بی‌شمار آن به محبوبیتش كمك می‌كند. صحبت‌های زهره فكورصبور درباره سالاد و سبزیجات بهانه خوبی است تا درباره خواص گوجه‌فرنگی بیشتر بدانیم و آن را هرچه بیشتر به میز و سفره‌های غذای‌مان راه دهیم. 

دشمن سرطان

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد سطح بالای لیكوپن موجود در گوجه‌فرنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات، روده و معده را كاهش می‌دهد. لیكوپن یك آنتی‌اكسیدان طبیعی است كه به‌طور موثری رشد سلول‌های سرطانی را كم می‌كند. گوجه‌فرنگی پخته شده لیكوپن بیشتری دارد پس همین حالا دست به كار شده و با پختن یك بشقاب سوپ گوجه‌فرنگی از خواص آن بهره‌مند شوید. 

تقویت‌كننده استخوان‌ها

گوجه‌فرنگی مقدار قابل توجهی فسفر، كلسیم و ویتامین K دارد كه همگی‌شان برای حفظ استقامت استخوان‌ها ضروری هستند. 

مناسب برای سیگاری‌ها

خوردن گوجه‌فرنگی به ترك سیگار هیچ كمكی نمی‌كند اما می‌تواند عوارض ناشی از سیگار كشیدن را تا حدودی جبران كند و تركیبات موجود در آن از تشكیل تومور‌های سرطانی جلوگیری می‌كند. اگر سیگاری هستید، حتما گوجه‌فرنگی زیاد بخورید. 

تامین آنتی‌اكسیدان‌های ضروری

گوجه‌فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، ویتامین C و بتاكاروتن است كه همگی اثرات مضر رادیكال‌های آزاد خون را خنثی می‌كنند. وجود رادیكال‌های آزاد در رگ‌های خونی خطرناك است چون به تخریب سلول‌ها منجر می‌شود. گوجه‌فرنگی‌هایی كه رنگ قرمز‌تری دارند، مقدار بتاكاروتن‌شان بیشتر است. از سوی دیگر بهتر است بدانید پخت گوجه‌فرنگی سبب نابودی ویتامین C موجود در آن می‌شود پس اگر می‌خواهید در رژیم غذایی‌تان برای تامین ویتامین C از گوجه‌فرنگی استفاده كنید باید آن را خام بخورید. 

سلامت موها و چشم‌ها

ویتامین A موجود در گوجه‌فرنگی برای تقویت و براق نگه داشتن موها یك تركیب عالی است؛ ضمن اینكه ویتامین A در بهتر شدن قدرت بینایی شما هم تاثیر دارد و یكی از سبزیجاتی است كه از پیشرفت بیماری شب‌كوری پیشگیری می‌كند. 

كاهش خطر ایجاد سنگ كلیه

گروهی از تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد افزودن گوجه‌فرنگی بدون دانه به رژیم غذایی خطر ایجاد سنگ كلیه را كاهش می‌دهد. 

ماسك گوجه‌فرنگی شما را زیباتر می‌كند

گوجه‌فرنگی سرشار از لیكوپن است. این ماده در تركیب بعضی از تمیزكننده‌های صورت دیده می‌شود كه قیمت بالایی دارند. اگر می‌خواهید از گوجه‌فرنگی برای سلامت پوست‌تان استفاده كنید ابتدا باید تعدادی گوجه‌فرنگی‌ بردارید. بعد آنها را مانند سیب پوست بكنید و پوست‌ها را از قسمت گوشتی روی صورت‌تان قرار دهید. اجازه دهید گوجه‌فرنگی‌ها 10 دقیقه روی پوست‌تان بمانند سپس صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. حالا جلوی آینه بروید و ببینید كه پوست‌تان چقدر شفاف و درخشان شده است. ممكن است صورت‌تان كمی هم قرمز شود ولی خیلی زود برطرف می‌شود. 

انتخاب و نگهداری 

گوجه‌هایی كه رنگ قرمز‌تری دارند، مغذی و خوشمزه‌تر هستند پس با چشم‌های‌تان فقط دنبال این گوجه‌فرنگی‌ها باشید. پوست چروكیده، ترك خورده یا له شده از نامرغوب بودن گوجه‌فرنگی‌ها خبر می‌دهد. گوجه‌فرنگی‌ها بر مبنای میزان رسیدگی‌شان تا یك هفته در یخچال سالم می‌مانند. شما می‌توانید گوجه‌فرنگی درسته یا خرد شده را در فریزر ذخیره کرده، هنگام پخت و پز به غذاها اضافه كنید. 
  
گوجه‌هایی شبیه گیلاس

گوجه‌فرنگی‌های بزرگ و درشت در تابستان به سرعت فاسد می‌شوند. همین موضوع دلیلی شد تا دو دانشمند روی گوجه‌فرنگی كار کرده، از لحاظ ژنتیكی آنها را دستكاری كنند. نتیجه‌اش تولید گوجه‌فرنگی‌هایی شد كه بسیار كوچك و به اندازه گیلاس بودند که به این نام مشهور شدند. این گوجه‌فرنگی‌ها برای تهیه انواع پیش‌غذا و سالاد عالی هستند حتی می‌توانید آنها را كبابی کرده و همراه با فلفل قرمز نوش جان كنید که در این صورت از مزایای آنها برای سلامتی هم بهره‌مند می‌شوید. 

مزایای گوجه‌های گیلاسی 

شاید یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوجه‌های گیلاسی این باشد كه با داشتن آنتی‌اكسیدان‌هایی مانند ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می‌كند. گوجه گیلاسی مانند گوجه‌فرنگی برای قلب و عروق مفید است و در پیشگیری از سرطان روده نقش دارد. مردانی كه در رژیم غذایی‌شان به‌طور مرتب گوجه گیلاسی مصرف می‌كنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها به‌طور قابل توجهی كاهش می‌یابد. گوجه‌های گیلاسی با كم خونی هم مبارزه می‌كنند. میگرن هم از جمله امراضی است كه با مصرف این گوجه‌ها علائم و شدت آن كم می‌شود. نشانه‌های عفونت، استرس و قند خون بالا هم با مصرف گوجه گیلاسی به حداقل می‌رسد. 

گوجه‌فرنگی و آلرژی

گوجه‌فرنگی در كنار خواصش برای سلامتی یك میوه آلرژی‌زاست كه ممكن است در برخی از افراد با نشانه‌های ایجاد حساسیت همراه باشد. خارش پوست، ایجاد كهیر یا لكه‌های قرمز روی پوست، آبریزش بینی، تهوع، اسهال، كاهش فشار خون، تنگی نفس و. . . از جمله علائم حساسیت به گوجه‌فرنگی محسوب می‌شوند كه در موارد حاد حتما باید به پزشك مراجعه كرد. بعضی از بچه‌های كوچك هم ممكن است به گوجه‌فرنگی حساسیت غذایی داشته باشند كه والدین باید از این لحاظ حواس‌شان را خوب جمع كنند. 

مفید برای قلب

گوجه‌فرنگی ویتامین B و پتاسیم دارد كه این دو با هم برای پایین آوردن سطح كلسترول و فشار خون مفید هستند؛ بنابراین با قرار دادن گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی‌تان می‌توانید به‌طور موثر از خطر حمله قلبی، سكته و سایر مشكلات قلبی- عروقی پیشگیری كنید. 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر