تغذیه مادر در دوران بارداری
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴
0 نظر
445 بازدید

 تغذیه وسلامتی در دوران بارداری تا ثیر به سزائی بر روی مغز و اندام فیزیولوژیکی جنین دارد و باعث متولد شدن نوزادی سالم میشود .

به کزارش شبکه خبری صدای رسانه ؛ پزشکان بر این باورند کودک عضو رسمى بدن مادر نیست، اما به هر جهت، از خون و غذاى او تغذیه مى‌کند و پرورش مى‌یابد.  

 غذاى یک خانم باردار باید طورى غنى و کامل باشد که از یک طرف، احتیاجات غذایى بدن خود او را تامین کند تا نیروى بدنى و تندرستى خویش را از دست ندهد و بعدا بتواند صحیح و سالم به زندگى ادامه دهد و از طرف دیگر، مواد غذایى و مصالح ساختمانى جسم و جان کودک را که بسیار پیچیده و متنوع است در اختیارش قرار دهد تا آن کودک معصوم بتواند به خوبى پرورش یافته و نیروهاى درونى خویش را آشکار سازد.
بنابراین، برنامه غذایى یک خانم آبستن باید حساب شده و بسیار دقیق باشد، زیرا فقدان یا کمبود بعضى مواد غذایى و ویتامین‌ها، ممکن است سلامت مادر را در معرض خطر قرار دهد یا به جسم و جان کودک لطمه غیر قابل جبرانى وارد كند.  

وضع تغذیه مادر در ایام باردارى، حتى در اخلاق و مقدار هوش و استعداد کودک نیز تاثیر فراوانى دارد، زیرا اعصاب و مغز کودک از غذاى مادر درست مى‌شود و هر نوع غذایى اثر مخصوص دارد. 

پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) نیز مى‌فرماید: «به» بخورید و این میوه را به دوستان هدیه کنید، زیرا نور چشم را زیاد مى‌کند و قلب‌ها را مهربان مى‌گرداند. به زنان آبستن «به» بخورانید تا فرزندان‌شان زیبا شوند. (در روایت دیگر فرمود: تا اخلاق فرزندان‌تان خوب شود.)
امام رضا (علیه السلام) فرمود: خوردن «به» عقل و هوش را زیاد مى‌کند.
پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر زن آبستنى که خربزه بخورد، بچه‌اش زیبا و خوش اخلاق مي‌شود.
حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: شیر غذاى پیامبران است.
اغلب خانم‌ها هنگام باردارى دچار کمبود کلسیم شده به پا درد، کمردرد و شکستن ناخن مبتلا مى‌شوند. از این رو به بانوان باردار توصیه مى‌شود خوردن میوه‌ها و سبزیجاتى را که کلسیم زیاد دارند، فراموش نكنند.
بهترین غذا براى عموم مردم به ویژه بانوان باردار سبزى‌هاى خام و پخته و انواع میوه‌هاست. گیاهان و درختان، مواد غذایى را از زمین، آب، هوا و نور خورشید مى‌گیرند و براى ما غذا درست مى‌کنند. غذاى سالم و طبیعى، همه میوه‌ها مفید هستند مخصوصاً مرکبات: سیب، به، گلابى، خرما. اما هر میو‌ اى داراى تمام مواد غذایى نیست. هر میوه‌اى خاصیت و فایده مخصوص دارد. همچنین هر سبزى خاصیت ویژه‌اي دارد. انواع ویتامین‌ها و مواد گوناگون غذایى در انواع میوه‌ها و حبوبات و سبزى‌ها پراکنده است. کسى که به بهداشت و تندرستى خویش علاقه‌مند است، باید از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها اگرچه‌ گاه به گاه استفاده کند. این کار به ويژه براى زنان باردار مفید و لازم است. دین اسلام نیز به مسلمانان و به خصوص زنان باردار سفارش کرده از میوه‌ها و سبزى‌ها استفاده کنند.    

پیامبر خدا فرمودند : «بِهْ بخورید و به یکدیگر هدیه دهید؛ چرا که چشم را جلا می‏دهد و دوستى را در دل می رویانَد و آن را به زنان باردارتان بدهید؛ چرا که فرزندانتان را زیبا می گردانَد».

و در روایتى دیگر آمده که فرمود: «اخلاق فرزندانتان را نیکو می ‏سازد».

 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر