دریافت مستقیم تماس تلفنی در مغز با تراشه جدید اپل
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶
0 نظر
191 بازدید

بابرگزاری مراسم اختتامیه دومین دوره کارگاه‌های دانش‌آموزی علوم اعصاب شناختی، 5 تیم برتر برای حضور در مرحله نهایی معرفی شدند .

به گزارش شبکه خبری صدای رسانه ؛ در مراسم اختتامیه دومین دوره کارگاه‌های دانش‌آموزی علوم اعصاب شناختی، ۲۲تیم دارای ایده برتر در این مسابقات شناسایی شدند تا از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی بسته تجهیزات آزمایشگاهی برای مطالعات شناختی را دریافت کنند.

این مسابقات به سرپرستی دکتر "عبدالحسین عباسیان" محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و با حضور بیش از یک هزار و 200 دانش آموز برتر و 213 دبیر در سال تحصیلی 1395 آغاز و مراسم اختتامیه آن با ارائه کارهای عملی دانش‌آموزان در حوزه طراحی وسایل برای ارزیابی ویژگی‌های شناختی، روز جمعه 28 مهر 1396 در مدرسه علامه حلی 1 تهران برگزار شد.

در مجموع ۳۰۷ گروه دانش‌آموزی در این مسابقات شرکت کردند که از این میان ۳۳ گروه برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب شدند.

اسامی 5 تیم‌ برتر به این شرح است:

تیم نوروفیزیولوژی از کرمان و تیم فرزانگان ۳ کرج به طور مشترک رتبه نخست

تیم "نیوفولدر" از تبریز رتبه دوم

تیم "بیو فناوری روناش" از دزفول رتبه سوم

تیم فرزانگان ۱ از مشهد رتبه چهارم

دکتر کمال خرازی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این مراسم با اشاره به برگزاری دومین دوره کارگاه‌های دانش آموزی علوم اعصاب، افزود: در این دوره ۵تیم به عنوان برگزیدگان این رقابت‌ها انتخاب شدند که نشان‌دهنده ظرفیت خوبی در این حوزه است و دانش‌آموزان خلاق امروز محققان آینده کشور خواهند بود و قطعا در پیشبرد علمی ایران نقش مؤثری را ایفا خواهند کرد.

خرازی با بیان اینکه این مسابقات کشوری در حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح دانش آموزی برگزار شد، اظهار کرد: حمایت ستاد از آن به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان با حوزه علوم شناختی است تا در آینده آگاهانه این حوزه را برای تحصیلات عالی خود انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: در گذشته دانشمندانی همچون ابوعلی سینا و فارابی بر رشته‌های مختلف علمی تسلط داشتند، اما توسعه علم موجب تفکیک رشته‌های علمی از هم شد تا آن حد که نسبت به هم بیگانه شدند و هر کدام از یک زاویه پدیده‌های طبیعی را مورد مطالعه قرار می‌دهند و این در حالی است که مطالعه یک پدیده باید از طریق تعامل رشته‌های مختلف با هم مورد بررسی قرار گیرند تا به‌درستی، آن پدیده شناسایی شود.

خرازی اضافه کرد: ولی امروز مجدداً بر تلفیق رشته‌های علمی تحت عنوان حوزه‌های میان رشته‌ای و فرارشته‌ای تأکید می‌شود که از جمله می‌توان به علوم و فناوری‌های همگرا مرکب از حوزه‌های نانو، زیستی، اطلاعات و شناختی اشاره کرد که آینده بشریت را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی این حوزه را به عنوان یک حوزه میان رشته‌ای دانست که هدف آن مطالعه کارکردهای شناختی انسان است و یادآور شد: علوم شناختی به فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا محصولات آن تعامل بهتری با انسان داشته باشد که نمونه‌هایی از آن را در تلفن‌های همراه هوشمند امروز می‌توان دید.

وی شبکه‌های عصبی مصنوعی و ماشین‌های یادگیری را نمونه دیگری از این فناوری ذکر کرد و گفت: این فناوری‌ها توانایی‌های انسان را شبیه‌سازی می‌کند و در اثر تجربه بیشتر یاد می‌گیرد و به عملکرد انسان نزدیکتر می‌شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کاشت الکترود و تراشه‌های الکترونیکی در مغز برای معالجه بیماری‌ها و همچنین ایجاد ارتباط بین مغز ماشین را از دیگر پیشرفت‌های فناوری‌های شناختی نام برد و یادآور شد: لذا امروز پروژه‌های لبه علم زیادی در دست اجراست که در آن محققان حوزه‌های گوناگون به یکدیگر برای مطالعه کارکردهای شناختی انسان و تأثیرگذاری بر مغز کمک می‌کنند.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر