در خانه پابرهنه راه نروید
یکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶
0 نظر
20 بازدید

یک متخصص طب فیزیکی با اشاره به ضرورت پوشیدن کفش یا صندل در منزل گفت: پا برهنه راه رفتن سبب شده تا ضربه زیادی به کف پا وارد شود.

به گزارش شبکه خبری صدای رسانه ؛ دکتر علی پناهی متخصص طب فیزیکی در خصوص نوع استفاده کفش یا صندل خانم‌ها هنگام کار عنوان کرد: نباید پا برهنه راه بروند و این باعث می‌شود ضربه زیادی به کف پا وارد شود. حتما کفش یا صندل مناسب بپوشند. البته همه افراد چه آنهایی که احساس می‌کنند مشکل دارند و چه آنهایی که این حس را ندارند، باید از کفی کفش استفاده کنند. کفی باید قوس داشته باشد و متناسب با قوس پای فرد باشد.

دکتر علی پناهی با اشاره به رعایت نکات ایمنی هنگام بلند کردن جسم سنگین گفت: باید وزن جسم را در نظر بگیریم. افرادی که آمادگی جسمانی ندارند، وزن بسیار کمتری را می‌توانند تحمل کنند. هنگام بلند کردن جسم باید آن را به بدن نزدیک کنید چراکه هرچه فاصله جسم از بدن بیشتر باشد، فشار بیشتری به بدن وارد می‌شود، همچنین دست‌ها را نکشید تا جسم را بگیرید، چون این حالت آسیب مچ و آرنج را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه هر مفصلی، تحمل مشخصی نسبت به وزن اجسام دارد، افزود: اگر مفصل شما آسیب‌دیده، وزن جسمی را که قبلا بلند می‌کردید، نصف کنید. بهترین حالت جابه‌جایی اجسام آن است که آن را بکشید. هل دادن هم گاهی آسیب به دیسک را بیشتر می‌کند. فراموش نکنید که یک پا جلو، یک پا عقب، جسم را بکشید، موقع برداشتن جسم از زمین، از ناحیه کمر خم نشوید و در حالی که یک پا جلو، یک پا عقب باشد، از زانو خم شوید و با فشار زانو، جسم را بلند کنید.

این متخصص طب فیزیکی در خصوص تمیز کردن قسمت‌های بالایی کابینت یا دیوار ادامه داد: کاری که انجام می‌دهید، باید همتراز با بدنتان باشد. هنگامی که کابینت را تمیز می‌کنید و سر و دستتان بالاست، فشار زیادی را به مفاصل بخصوص مفاصل شانه و گردن وارد می‌کنید. این مساله حتی می‌تواند گردش خون ناحیه مغز را مختل کند و باعث سکته مغزی شود.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی بهتر است بالاتر بروید یا هم تراز قرار بگیرید. گاه یک حرکت چرخشی ناگهانی هنگام کار منجر به پارگی دیسک کمری و گردنی می‌شود. بنابراین موقع جابه‌جا شدن یا چرخیدن، فقط با سر یا فقط با گردن نچرخید بلکه با همه بدنتان بچرخید.

پناهی با بیان اینکه اگر فردی هنگام کار دچار آسیب و درد شده، اول باید به مفصل استراحت بدهد، گفت: در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول از کیسه یخ استفاده کنند، عضو آسیب‌دیده را بالاتر قرار دهند و اگر درد و تورم بهبود نیافت،‌ به همکاران طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنند.

وی در خصوص بستن زانو بند افزود: زانوبند‌ها طیف وسیعی دارند. بعضی زانوبندها نرم هستند و بعضی از آنها دو طرفشان میله دارد. زانوبندهایی که ساخته می‌شود، هر کدام کارایی خاص خود را دارند و گاهی محدودیت‌هایی در حرکت فرد ایجاد می‌کنند. توصیه کلی شاید کار درستی نباشد. در حالت عادی بر حسب این که مشکل فرد چیست، زانو بند تجویز می‌کنیم.

این متخصص طب فیزیکی در پاسخ به این پرسش که چرا افراد باید بعد از انجام کارهای خانه، استراحت داشته باشند؟گفت: همان طور که می‌دانیم، دیسک‌ها نقش ضربه گیر را دارند و وقتی ما کار خانه انجام می‌دهیم، آب دیسک از دست می‌رود. هنگام استراحت شب، آب داخل این دیسک‌ها جمع می‌شود و در نتیجه فرد بهبود می‌یابد. پس افراد هنگام روز باید آب کافی بنوشند و استراحت داشته باشند، زیرا هنگام استراحت آب از دست رفته جبران می‌شود.

پناهی در خصوص حرکت ورزشی برای بیرون‌زدگی دیسک تاکید کرد: به طور کلی نمی‌توان گفت. ابتدا باید افراد ورزش‌هایی را برای تقویت ستون فقرات انجام دهند که البته با نظر پزشک و اختصاصی باشد.بعد از این ورزش‌ها فرد می‌تواند ورزش‌های عمومی در پارک‌ها انجام دهد.

وی در خصوص مهم بودن عضله چهار سر ران گفت: این عضله روی زانو تاثیر زیادی دارد و ضعف آن درد زانو را تشدید می‌کند. از طرف دیگر، سر دیگر این عضله به لگن متصل می‌شود و اگر این عضله کوتاه شود، باعث کمر درد، زانو درد و دردهای لگنی می‌شود. بنابراین باید عضله را تقویت کنیم و مانع کوتاه شدن آن شویم.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر