دلایل خراب شدن دندانها
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴
0 نظر
306 بازدید

مهمترین و اصلی ترین کار دندان ها ،جویدن است ،که موجب بهتر هضم شدن غذا و عملکرد درست دستگاه گوارش می شود .اگر بخوایم که دندان ها کار اصلی خود را درست انجام دهند وسالم بمانند باید از عوامل زیر اجتناب کنیم .

به گزارش شبکه خبری صدای رسانه؛ علاوه بر مسواک نزدن عوامل دیگری هستند که موجب خرابی دندانها می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم. 

جویدن یخ 
یخ ماده ای طبیعی و بدون قند است، بنابراین شاید فکر کنید که بی ضرر است. جویدن قطعات مکعبی منجمد می تواند موجب پریدن لبه دندان های شما شده یا حتی آنها را خرد کند. و اگر بدون توجه به عواقب آن به کار خود ادامه دهید تا جایی که بافت نرم داخل دندان تحریک شود، بعد از آن مرتباً دندان درد خواهید داشت. غذاهای گرم یا سرد می تواند دردهای شدید یا دندان دردهای طولانی را سبب شود.  
نوشیدنی های هنگام خواب 
برای محافظت از دندان ها هیچ وقت زود نیست. وقتی به نوزادی در هنگام خواب بطری شیر، آب میوه یا ترکیب نوشیدنی می دهید، دندان های جدید او می توانند در مسیر فرسودگی قرار گیرند. آن نوزاد ممکن است عادت کند و بدون اینکه بطری در دهانش باشد، خوابش نبرد که این کار سبب می شود در طول شب، دندان های او پوشیده از قند باشند. بهتر است که بطری ها دور از تخت خواب بچه باشد.  
دندان قروچه 
دندان قروچه می تواند در طول زمان موجب فرسایش دندان ها شود. اکثر اوقات این رفتار ناشی از استرس و عادات خواب می باشد. این نیز کنترل آن را سخت می کند. اجتناب از غذاهای سخت در طول روز می تواند درد و آسیب ناشی از این عادت را کاهش دهد. استفاده از محافظ دندان در هنگام شب می تواند از آسیب ناشی از دندان قروچه در حین خواب جلوگیری کند.  
نوشابه 
وقتی موضوع قند اضافی مطرح می شود، آبنبات تنها عامل مخرب نیست. نوشابه ها در هر قوطی می توانند تا 11 قاشق چایخوری قند در بر داشته باشند. بدتر از آن این که، نوشابه ها حاوی اسید سیتریک و فسفریک نیز هستند که مینای دندان را می خورند. نوشابه های رژیمی می توانند شما را از قند دور نگه دارند اما این نوشابه ها ممکن است در قالب شیرین کننده های مصنوعی، اسیدهای بیشتری داشته باشند.  
باز کرن درپوش با دندان 
باز کردن درپوش بطری ها یا بسته های پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد اما این عادتی است که دندانپزشکان را از شما دور می سازد. استفاده از دندان به عنوان ابزار می تواند سبب شکستن آن شود. به جای آن از دربازکن استفاده کنید. خلاصه کلام، دندان های شما فقط باید برای خوردن غذا استفاده شوند.  
آب میوه 
آب میوه پر از ویتامین و آنتی اکسیدان ها است اما متأسفانه اکثر آنها پر از قند نیز هستند. میزان قند موجود در بعضی از آب میوه ها می تواند به اندازه میزان قند نوشابه ها باشد. برای مثال، میزان قند موجود در نوشابه پرتقالی فقط 10 گرم بیشتر از آب پرتقال است. میوه ها به طور طبیعی شیرین هستند، بنابراین به دنبال آب میوه ای باشید که هیچ شکر افزوده شده نداشته باشد. شما می توانید با افزودن مقداری آب به آب میوه نیز محتوای قند آن را کاهش دهید.  
چیپس 
باکتری های موجود در پلاک نیز غذاهای نشاسته دار را به اسید تجزیه می کند. این اسید می تواند در مدت 20 دقیقه بعدی به دندان های حمله کند (یا در صورتی که غذا به دندان ها چسبیده یا شما زیاد از آن استفاده می کنید، این مدت می تواند طولانی تر شود). شما می توانید بعد از خوردن چیپس یا سایر غذاهای نشاسته دار که معمولاً به دندان ها می چسبند از نخ دندان استفاده کنید.  
جویدن ته مداد 
آیا هرگز هنگام تمرکز روی یک کار یا مطالعه، ته مداد خود را جویده اید؟ مانند خوردن یخ، این عادت نیز می تواند منجر به شکستن دندان ها شود. زمانی که احساس می کنید باید چیزی را بجوید، آدامس بدون شکر گزینه بهتری است. این کار سبب تحریک جریان بزاق شده و دندان ها را قوی تر کرده و در برابر اسیدهای خورنده مینای دندان محافظت می کند.  
نوشیدن قهوه 
رنگ تیره قهوه و اسیدی بودن آن می تواند با گذشت زمان سبب زرد شدن دندان ها شود. خوشبختانه این تغییر رنگ یکی از آسانترین موارد برای درمان با استفاده از روش های مختلف سفید کردن است.  
سیگار کشیدن 
سیگار، و همچنین سایر محصولات تنباکو، می تواند سبب بدرنگ شدن دندان ها شده و در اثر بیماری های لثه، دندانها بریزند. تنباکو همچنین می تواند موجب سرطان دهان، لب و زبان شود. 
                

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر