عوارض فشار خون بالا
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴
0 نظر
306 بازدید

فشار خون بالا باعث به وجود آمدن بسیاری از بیماری هایی مانند سکته های مغزی ،بیماریهای قلبی ، نارسایی های کلیه  و...می شود که میزان امید به زندگی در افراد مبتلا را کاهش می دهد .

به گزارش شبکه خبری صدای رسانه  ،فشار خون بالا یا پرفشاری خون که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن بوده که به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. 
 
پرفشاری خون در یکی از دو گروه پرفشاری اولیه یا پرفشاری ثانویه قرار می‌گیرد. حدود 90 تا 95 درصد از موارد این بیماری از نوع پرفشاری اولیه است و این بدان معنا بوده که هیچ دلیل پزشکی مشخصی برای آن وجود ندارد. 5 تا 10 درصد دیگر از نوع پرفشاری ثانویه است که شرایط تأثیرگذار بر کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب یا دستگاه غدد درون‌ریز باعث ایجاد آن می‌شوند
 
در برخی موارد بالا رفتن فشار خون باعث خون‌ریزی مغزی می‌شود. پرفشاری خون عامل خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی، نارسایی قلب، آنوریسم‌های شریانی، بیماری شریان‌های پیرامونی و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است. حتی افزایش خفیف فشار خون شریانی نیز با کاهش امید به زندگی مرتبط است.

 نتایج نشان می دهد تأثیر تغذیه در مرگ ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و سکته‌های مغزی که فشار خون مهم‌ترین عامل مرگ در اثر این بیماری‌ها در تمام  کشورها است. در تمام کشورها، بیماری‌های قلبی- متابولیک عامل 43 درصد از مرگ‌های زودرس یا زیر هفتاد سال بوده است. در ایران نیز فشار خون بالا (بالای 115) مهم‌ترین عامل خطرساز و باعث مرگ دو هزار و 35 نفر در ازای هر یک‌میلیون نفر جمعیت است
 

 با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان پرفشاری خون در برنامه غذایی روزانه از میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و غلات استفاده شود. زردآلو، گوجه‌فرنگی، هندوانه، موز، سیب‌زمینی، آب‌پرتقال و گریپ‌فروت منبع خوبی از پتاسیم هستند


 توصیه های غذائی به بیماران مبتلا به فشار خون 

دریافت مقادیر مناسبی منیزیم به‌عنوان گشادکننده عروق از طریق منابع غذایی مانند انواع سبزی با برگ سبز تیره، مغزها، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار توصیه می‌شود
 
 عنصر کلسیم نیز در کاهش فشار خون نقش دارد بنابراین دریافت کافی کلسیم از طریق مصرف منابع غذایی آن به‌ویژه شیر فرآورده‌های لبنی کم‌چرب توصیه می‌شود
 
به دلیل نقش ویتامین C در کاهش فشار خون مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها در غذای اصلی و میان وعده‌ها توصیه می‌شود. همچنین می‌توان از میوه‌ها به‌عنوان میان وعده در محل کار یا در مدرسه استفاده کرد

 گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، زرده تخم‌مرغ، چربی‌های حیوانی، مارگارین، روغن‌های جامد، کره در برنامه غذایی روزانه کاهش یابد

 از مغزها، ماست کم‌چرب، ذرت بدون نمک و کره و انواع سبزی خام استفاده شود.
 
از غلات، نان و ماکارونی تهیه‌شده از گندم کامل به دلیل داشتن فیبر، ویتامین و املاح ازجمله پتاسیم استفاده شود
 
ـ ماهی‌هایی مانند قزل آلا، ساردین و شاه‌ماهی منبع غنی امگا 3، کلسیم و منیزیم هستند که باید در برنامه غذایی منظور شوند. 
 
ـ مصرف بعضی از سبزی‌های حاوی مقادیر زیاد سدیم مانند اسفناج، کرفس، ریواس و شلغم به‌ویژه در افراد مبتلابه فشار خون بالا کاهش یابد
 
به‌جای نمک از چاشنی‌هایی مانند سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و... یا سیر، لیموترش تازه و آب‌نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده شود

  پیاده‌روی در کاهش فشار خون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار مؤثر است

از عوامل مؤثر در بروز پرفشاری خون می‌توان به استرس، چاقی، کم‌تحرکی، سوابق فامیلی، مصرف دخانیات، بیماری‌های کلیوی و هورمونی، تغذیه نامناسب و سالمندی اشاره کرد. اگر چه داروهایی برای درمان پرفشاری خون در دسترس است اما تحقیقات نشان داده‌اند که با اصلاح شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی می‌توان به درمان این بیماری کمک کرد یا آن را به تأخیر انداخت.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر