وقت اضافه طبیعت به مسئولین کلان شهر کرج جهت احیا و بهسازی بافت های فرسوده
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
0 نظر
273 بازدید

آیا پلاسکو مسئولین کلان شهر کرج را در احیا و بهسازی بافت های فرسوده بیدار خواهد کرد یا منتظر یک فاجعه مشابهه شهری در کرج هستند. استان تهران و البرز با توجه به نزدیکی به گسلها و یا قرار گیری روی گسلها در پهنه زلزله خیز قرار دارد که احتمال وقوع زلزله را اجتناب ناپذیر می‌کند. بیش از 170 سال است که از تخلیه انرژی گسل‌های فعال کرج میگذرد و این گسلها نتوانسته اند انرژی درونی زمین را تخلیه نمایند و این گذشت زمان احتمال افزایش قدرت و شدت زلزله را نسبت به زلزله های گذشته را می تواند در پی داشته باشد. لذا با توجه به گستردگی و وسعت بافت‌های فرسوده کرج در صورت وقوع بحران های طبیعی علی الخصوص زلزله، در لحضات ابتدایی یک فاجعه بزرگ انسانی اتفاق خواهد افتاد و در پی آن با توجه به ریزدانگی و عرض کم معابر و تراکم بالا در بافت‌های فرسوده و به دلیل عدم امکان امدادرسانی سریع  و مناسب باعث فاجعه دوم خواهد شد که ممکن از فاجعه اول سنگین‌تر باشد. ساختمان پلاسکو چنانچه قبل از وقوع حادثه اگر چاره‌اندیشی می‌شد و اراده قوی و اجرایی در پی حل آن ایجاد میگردید این فاجعه رخ نمیداد. این فاجعه دارای ابعاد بسیار گسترده‌ی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که دارای زوایای پنهانی است که با گذشت زمان نمایان می‌گردد.

امروزه در کشور بحث‌هاي زيادي در خصوص بهسازي بافت‌هاي فرسوده مطرح شده است ولي تاكنون با گذشت چندين دهه، متاسفانه شاهد آن بوديم كه بهسازي در بافت‌هاي فرسوده پيشرفت مناسبي نداشته است و دليل آن عدم توجه به ابعاد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي بافت هاي فرسوده اشاره نمود. راهكار اصلي در احيا و بهسازي بافت‌هاي فرسوده تشويق مالكان و سرمايگذاران جهت مشاركت در بهسازي است. قيمت پايين مسكن در بافت هاي فرسوده، سياستهاي تشويقي كه در حال حاضر وجود دارد  را بی اثر نموده است و ميبايست به فكر چاره انديشي براي اين مناطق باشيم قبل از اينكه فاجعه‌اي اتفاق بيافتد.

اصلي ترين تشويق هاي كه در حال حاضر وجود دارد تخيف نظام مهندسي و شهرداري است كه کارآمدی لازم را ندارد. تخفيف هاي نظام مهندسي به دليل شرايط بافت هاي فرسوده و مسئوليت بالاي اين پروژه ها، مهندسان نظام در پذيرش اين كارها اكراه دارند و بحث دوم تخفيفاتي است كه به اين بافتها تعلق گرفته مي‌شود و نظام در اين خصوص سهم خود را كامل دريافت نموده و از سهم مهندسين تخفيف را اعمال مينمايد و مهندسين نظام به دليل مسئوليت بيشتر و دريافتي كمتر از قبول اين كارها نيز امتناع كرده و در اين بين باعث طولاني شدن بروكراسي و اتلاف زمان مي‌گردد و در نهايت مالك مجبور به پرداخت هزينه هاي كامل به مهندسان مي‌گردد يعني براي مالكين نه تنها از تخفيف خبري نيست بلكه ميبايست زمان بيشتري را هدر بدهد. يعني نظام با دريافت كامل سهم خود باعث سردرگمي مالك و مهندسان مي‌گردد.

شهرداري جهت تشويق فقط در دريافت عوارض شهري جهت بازسازي بافتهاي فرسوده تخفيف در نظر ميگيرد و بقيه شرايط مشابهه ساير مناطق مي‌باشد ولي باتوجه به قيميت پايين اين مناطق اين سياست انگيزش لازم در مالكان بافتهاي فرسوده ايجاد نميكند.

با توجه به ريزدانگي بافتهاي فرسوده و مشكلات تجميع در اين مناطق با شرايط حاضر احياي بافتهاي فرسوده امكان پذير نبوده و شهرداري مي بايست در خصوص تراكم، سطح اشتغال و تعداد طبقات در اين مناطق مشوقهاي خوبي  را در نظر بگيرد. به طوركلي باتوجه به وابستگي شهرداري ها به درآمدهاي حاصل از عوارض ساخت و ساز و کمسیون ماده صد، باعث شده اين سازمان عمومي قادر به تدوين تشويق هاي مناسب در اين خصوص نبوده و به تنهايي قادر به احياي بافتهاي فرسوده نخواهد بود لذا می‌بایست ساير مسئولين استان با تعامل و یک بسیج همگانی به کمک شهرداری‌ها آماده و به دنبال راهكارهاي واقعي ، ایجاد انگیزه سرمایه گذاری و مشاركت احاد مردم جهت احيا و بهسازي بافت هاي فرسوده باشند.

 

رامین عالی وند

سایت خبری تحلیلی
ایران کوچک
جامعه وسیاست
صدای بهترینها
صدای رسانه
نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر