چالشهای برنامه ریزی آموزشی درایران
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
0 نظر
1257 بازدید

امروزه عمر انسان را میلیونها سال بیان می کنند ، اما آنچه را که بطور حتم می دانید 6000 هزارسال گذشته  تازه خط اختراع شد . یعنی تا قبل از 6000 هزار سال پیش انسان صرفا شفاهی بود و دانستنیهایش بسیار محدود،خط که اختراع شد انسان گام بلندی به سوی  دانایی برداشت تا قرن 15 که چاپ توسط گوتنبرگ اختراع شد، حرکت به سوی دانایی به کندی ادامه می  یافت.با اختراع چاپ روند حرکت به سوی دانایی سیر تصاعدی یافت تا اینکه انسان در اواسط قرن 18 با اختراع ماشین بخار توسط جیمز وات با عصر کشاورزی خدا حافظی کرده و وارد عصر صنعت شد .

پیام عصر صنعت توانایست یعنی تازه انسان توانسته بخشی از دانستنیهای خود را به توانستنیها  تبدیل نماید، حجم بالای دانستنیهای انسان کم کم او را توانا کرد تا اینکه منجر به تبدیل بسیاری از ایده های او به محصول گردید،ایدهای برق ، تلگراف ، تلفن ، رادیو ،تلویزیون و....اواخر قرن 19 به محصول تبدیل گردید.

 آنچه را که به عنوان مظاهر و مصادیق تمدن کنونی  می توان نام برد محصول قرن 20 است چرا؟ چون دانستنیها باید فهمیده شوند تا به تواناییها تبدیل شوند و اینگونه شد که  انسان با اختراع کامپیوتر وارد عصر اطلاعات شد.   بسیاری از کارشناسان به گواه تاریخ و انجام بررسی های دقیق می گویند که اولین کامپیوتری که قابلیت برنامه نویسی راداشت توسط کنراد زوسه در سالهای دهه 30 تا 40 قرن 20  ارایه شد.

البته عده ای نیز بر این باورند که بدیع‌الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری (درگذشتهٔ ۶۰۲ ق.) یکی از نخستین ماشین های اتومات را که جد رایانه‌های امروزین است ، ساخته بوده است. این مهندس مکانیک مسلمان از دیاربکر در شرق آناتولی بوده است.و کتابش را که به عربی نگاشته بود  «الجامع بین العلم و العمل النافع فی صناعه الحیل»«ادغام‌گر دانش و کاربرد، مفید برای فن مکانیک»نام نهاد .

این کتاب در فارسی با عنوان «مبانی نظری و عملی مهندسی مکانیک در تمدن اسلامی» ترجمه شده است. جزری این کتاب را در سال ۶۰۲ هجری به فرمان ارسلان امیر دیاربکر تالیف کرده است. راستی از خودمان پرسیدیم ،چرا کامپیوتر اختراع شد.برای اینکه حجم اطلاعات تولید شده توسط انسان به قدری زیاد شد که نیاز به بانک اطلاعات راضروری می نمود و از آنجایی که همیشه نیاز مادر اختراعست و چون خواستن به کمک دانستن ، و فهمیدن ،توانستن را رقم می زند. پس دانستنیها به کمک فهمیدن به توانستن (محصول ) تبدیل شد.

واما بعد:آنچه را که به شما تقدیم میگردد توضیح ساده و روان پله های یادگیری انسان است که اگر خوانندگان عزیز به آن توجه نمایند به امید خدای دانا و توانا  می توانند از دانایی به توانایی  ارتقاء یابند  .

1- مرحله اول دانستن

2- مرحله دوم فهمیدن

3- مرحله سوم بکار بستن

4 – مرحله چهارم تجزیه و تحلیل

5- مرحله پنجم ترکیب

6 – مرحله ششم ارزشیابی

خوانندگان عزیز شاید با مراحل فوق آشنایی اجمالی داشته باشند ، اما حقیر تلاش خواهم کرد در سلسله نوشتاری ، مراحل یادگیری فوق را به زبان ساده به نگارش در آورم.

 

 مسعود کیان- مدرس دانشگاه

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر