کاربرد غلط واژه کمک خلبان به جای خلبان دوم
پنجشنبه ۱۰ دى ۱۳۹۴
0 نظر
612 بازدید


به کسی که تمام مراحل آموزش پروازی را با موفقیت طی نموده و صرفا به دلیل تجربه کمتر نسبت به خلبان اول پرواز، مسئولیت را پرواز را به عهده نمی گیرد خلبان دوم گفته می شود که متاسفانه در کشور ما به جای آن از واژه کمک خلبان استفاده می شود.
به گزارش شبکه خبری صدای رسانه؛  پس واژه "کمک خلبان" یک اصطلاح اشتباه میباشد و بسیاری از مردم عادی به اشتباه فکر میکنند که خلبان دوم کسیست که پرواز را نمیداند و صرفا بعنوان شخص کمکی در کنار خلبان پرواز مینشیند.
در کتب هواپیماهای امروزی مانند ایرباس های نسل جدید 320، 340 و ... عبارت First Officer یا Co pilot وجود نداشته و صرفا از واژه های CM1 و CM2 و یا PF مخفف Pilot Flying و یا PM مخفف Pilot Monitoring استفاده میشود.
در حقیقت خلبان اول CM1 و دوم CM2 هریک میتوانند PF و یا PM پرواز باشند.
بدین معنی که خلبان اول یا کاپیتان پرواز زمانی که در یک لگ پروازی PF هواپیماست، خلبان دوم PM و همچنین زمانی که خلبان دوم در لگ بعدی PF پرواز است، کاپیتان هواپیما PM میباشد.
در انتهای مطلب یاد آور میشویم که مسئولیت پرواز نهایتا با خلبان اول یعنی کاپیتان پرواز میباشد.
ضمنا خلبان دوم پرواز با کسب تجربه و افزایش ساعات پرواز خود به حداقل 2500 ساعت میتواند در امتحان ATPL شرکت و اقدام به دریافت این مدرک پروازی نموده و در صورت نیاز ایرلاین بعد از گذراندن چک های پروازی زیر نظر معلم تایپ مربوطه به درجه کاپیتانی نائل گردد.

 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر