گذر از جاده چالوس با کارت سبز تردد
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴
0 نظر
344 بازدید

با افزایش مشکلاتی نظیر ترافیک در جاده چالوس طرحی از سوی فرماندار کرج مبنی بر داشتن کارت سبز برای تردد در جاده چالوس، مطرح شد که این پیشنهاد با داشتن مخالفان و موافقان در دست بررسی جوانب مختلف است.

به گزارش شبکه خبری صدای رسانه و به نقل از ایسنا؛ چهارمین جاده زیبای جهان با قدمت بیش از 80 سال جاده چالوس می باشد.جاده‌ای که تهران را به مازندران وصل می‌کند.چالوس هم اکنون به دلیل افزایش جمعیت کشور و همچنین تردد توریست‌ها با مشکلاتی نظیر ترافیک سرسام آور مواجه است. مشکلی که برای رفع آن طرح‌های مختلفی پیشنهاد شده ، یکی از این طرح‌ها که به تازگی از سوی فرماندار کرج مطرح شده، طرح صدور کارت سبز تردد برای این جاده است. طرحی که سروصدای زیادی در فضای رسانه ای ایجاد کرده و درمیان مسئولان نیز مخالفان و موافقان بسیاری دارد.

سرهنگ رضا اکبری، رئیس پلیس راه البرز در این باره  گفت: طرح صدور کارت سبز تردد برای جاده چالوس طرحی غیرکارشناسانه و غیرقابل اجرا است. جاده کرج – چالوس برای تردد حدود 20 هزار خودرو طراحی شده و این درحالی است که در برخی روزهای سال، تعداد خودروهای متقاضی تردد در این به بیش از 200 هزار مورد می‌رسد.

اکبری خاطرنشان کرد: در ایام پرترافیک، حتی اگر یک چهارم خودروهای متقاضی نیز کارت سبز تردد دریافت کنند باز هم تعداد خودروهایی که از این محور تردد خواهند کرد به بیش از 20 هزار مورد می‌رسد. علاوه براین، 20 هزار تومان از بازدارندگی کافی برای منصرف کردن کسانی که قصد دارند از این مسیر به شمال سفر کنند برخوردار نیست.

وی افزود: افرادی که از تمکن مالی مناسبی برخوردارند به راحتی می‌توانند چند برابر این مبلغ پرداخت کنند و از این مسیر به ویلاهای خود در شمال برسند. درکنار این افراد، بخش زیادی از مردم که تعداد آنها کم هم نیست توانایی پرداخت 20 هزار تومان عوارض را ندارند.

اکبری ادامه داد: بدون شک اگر این طرح به مرحله اجرا برسد با مخالفت شدید مردم مواجه خواهد شد. به جز مسافران گذری از این محور، منطقه چالوس حدود 40 هزار سکنه ثابت دارد که در فصول گرم تا سه برابر نیز افزایش می‌یابد. آیا صحیح است که ازساکنان این منطقه برای رفت و آمد به محل زندگی آبا اجدادیشان پول دریافت شود؟ بدون شک تعدادی از ساکنان این منطقه فاقد خودروی شخصی هستند بنابراین ناچارند برای رسیدن به محل زندگی از خودروهای مسافربر استفاده کنند.

وی یادآور شد: بدون شک رانندگان خودروهای مسافربر در نهایت هزینه دریافت کارت سبز تردد را به کرایه این افراد بومی اضافه می‌کنند که این امر در نهایت به ضرر ساکنان این منطقه تمام می‌شود. علاوه براین اجرای این طرح راه را برای دلالی و سوء استفاده برخی افراد باز می‌کند. به عنوان مثال یک خودرو ممکن است یک سرنشین داشته باشد ولی راننده برای این که بتواند هزینه 20 هزار تومانی کارت تردد را بپردازد، قبل از رسیدن به محل ارائه کارت‌های سبز چهار نفر دیگر را سوار کند و پرداخت بخشی از هزینه دریافت کارت را به آنان تحمیل کند.

محمدتقی ایرانی، فرماندار کرج در این خصوص اظهار کرد: صدور کارت سبز تردد برای جاده چالوس تنها یک طرح و پیشنهاد است و باید در مرحله اول در استان مطرح شود و درصورت تایید به دولت ارائه شود. ارائه این طرح به دولت نیز ضامن اجرایی شدن آن نیست، چراکه ممکن است مخالفان زیادی داشته باشند و اجرای آن رد شود.

وی خاطرنشان کرد: جاده چالوس بیش از صد سال است که بدون نظارت جدی و کافی اداره می‌شود و همین باعث آسیب به یکی از زیباترن جاده‌های جهان شده است. در ساعات ترافیک و روزهای تعطیل گاه تا 20 ساعت زندگی ساکنان این منطقه مختل می‌شود و مرجع خاصی نیز حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیست.

ایرانی اضافه کرد: در مسیر این جاده یک هتل فاخر، یک بیمارستان، سرویس بهداشتی مناسب و حتی نمارخانه قابل دسترس وجود ندارد. در مسیر این جاده حتی یک درمانگاه و مرکز بهداشت نیز وجود ندارد که بیماران و افراد بدحال در مواقع لازم به آنها مراجعه کنند.

وی یادآور شد: مدیریت ناکارآمد باعث شده طی دهه‌های گذشته آسیب‌های جدی به طبیعت و محیط زیست این منطقه وارد شود. عید فطر سال گذشته برخی مسافرانی که از شمال به سمت کرج در حال بازگشت بودند بیش از 20 ساعت در جاده معطل شدند. ساکنان منطقه چالوس چه در مواقع خوشی و چه در مواقع ناخوشی ناچارند که ترافیک سنگین این محور را تحمل کنند.

وی اضافه کرد:‌ هم اکنون ترافیک به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ساکنان این منطقه تبدیل شده است و هیچ کس نمی‌تواند برای حل این معضل راه حل درستی ارائه دهد. فرمانداری کرج تاکید خاصی براجرای این طرح ندارد ولی آیا کسانی که نسبت به اجرای آن اعتراض می‌کنند می‌توانند طرح بهتری ارائه دهند تا مشکل این محور برای همیشه حل شود

ایرانی ادامه داد: ساکنان منطقه چالوس تاوان کسانی را پس می‌دهند که تردد خودروهایشان باعث ایجاد ترافیک در منطقه سکونت آنها می‌شود. از آنجایی که اکثر این مسافران گذری هستند درآمدزایی برای ساکنان این منطقه ندارند، چراکه پول‌های خود را در سایر استان‌ها هزینه می‌کنند. اگر بنا باشد طرح کارت سبز تردد در این محور اجرایی شود، درآمدهای حاصله برای ساماندهی وضعیت این جاده هزینه می‌شود و هیچ انتفاع شخصی دراین پیشنهاد پنهان نشده است.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر