گردشگري مجازي؛ درقلب سرزمين ديجيتال وب
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
0 نظر
283 بازدید

گردشگري مجازي (e.Tourism) مقوله جالبي است که حداکثر دو دهه از پديد آمدن آن نمي‌گذرد. گردشگري مجازي حضور در سرزمين ديجيتال وب و مشاهده داده‌هاي صوتي متني و تصويري از دنياي کلي پيرامون ما است.

به گزارش شبکه خبری صدای رسانه،در سال‌هاي اخير، تعداد کاربران و دسترسي به اينترنت افزايش چشم‌گيري يافته و به‌طور هم‌زمان تعداد متقاضيان خدمات و محصولات گردشگري در اينترنت نيز بالا رفته است. در سال 2001، گزارش تجارت الکترونيک و توسعه سازمان ملل متحد به تحليل تجارت الکترونيک و گردشگري از ديدگاه فوايد فناوري اطلاعات و اينترنت در صنعت گردشگري پرداخت. اين گزارش نتيجه مي‌گيرد که يکي از بهترين دستاوردهاي گردشگري الکترونيکي (E-tourism) براي کشورهاي در حال توسعه حذف واسطه‌ها و افزايش سود سازمان‌هاي خدمات گردشگري در اين کشورهاست. ارائه آن‌لاين محصولات و خدمات گردشگري از سوي ارائه‌دهندگان اين‌گونه خدمات در کشورهاي در حال توسعه امکان حضور عادلانه در بازار بين‌المللي گردشگري را فراهم و ارتباط مستقيم با گردشگران بالقوه را ممکن مي‌سازد.

مشتريان گردشگري خواهان کسب اطلاعات درمورد مکان‌هاي جذاب، مراسم منحصربه‌فرد و فرصت‌هاي هيجان‌انگيز براي گذران تعطيلات هستند و انتظار دارند اين‌گونه اطلاعات را به صورت آن‌لاين در دسترس داشته باشند. بسياري از گردشگران به کشف و تجربه فرهنگ‌ها و مراسم جديد تمايل دارند.

نگاهي دقيق به روال رو به رشد صنعت توريسم جهاني، به‌خصوص از دهه 70 ميلادي به بعد، نشان مي‌دهد که تحولات به‌وجودآمده در اين صنعت بسيار مديون حرکت‌هاي جدي شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري بين‌المللي نظير شرکت‌هاي خطوط هوايي و زنجيره‌هاي بزرگ هتل‌داري در علمي کردن و به‌روزرساني و اصلاح شيوه‌هاي گردش اطلاعاتي و عملياتي و استفاده از فناوري‌هاي مدرن و به‌روز اطلاعات و ارتباطات بوده‌اند و از اين بابت نه‌تنها نتايج به‌دست‌آمده بسيار مديون اين شرکت‌هاست که عمدتا از سرمايه‌هاي بخش خصوصي هستند، بلکه باعث شده اين شرکت‌ها نتيجه و بازخورد تلاش‌ها و نوانديشي خود را در قالب به دست آوردن عمده‌اي از درآمدهاي رو به رشد اين صنعت دريافت کنند.

در گذر اين تحولات، رشد و توسعه و تعميم اين فناوري‌ها، روش‌هاي مدرن در ساير بخش‌ها و از جمله سرمايه‌هاي کوچک‌تر و حصول دستاوردهاي مشابه را براي آنان فراهم آورده است. از سوي ديگر، سبب ايجاد و شکل‌گيري و رشد روزافزون شرکت‌هاي تخصصي فعال در فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات توريسم جهاني شده است که اين خود در يک سيکل فعال مجددا سبب رشد و اثرگذاري‌هاي روزافزون فناوري‌هاي ICT در صنعت توريسم جهاني مي‌شود.

استفاده از اينترنت براي مقاصد گردشگري باعث تغيير عادت‌ها، توقع و نيازهاي کاربران مي‌شود و اين نکته است که بايد مورد توجه سياست‌گذاران و بخش‌هاي خدماتي گردشگري در تدوين استراتژي‌هاي گردشگري الکترونيکي (E.Tourism) قرار گيرد.

گردشگري مجازي (e.Tourism) مقوله جالبي است که حداکثر دو دهه از پديد آمدن آن نمي‌گذرد. گردشگري مجازي حضور در سرزمين ديجيتال وب و مشاهده داده‌هاي صوتي متني و تصويري از دنياي کلي پيرامون ماست.

به وسيله اين سيستم مي‌توان تمامي نقاط گردشگري يک شهر يا يک کشور را با يک کليک به صورت فيلم در اينترنت ديد و اين خود بدون شک يکي از راه‌هايي هست که در جهت جذب توريسم بيشتر مي‌تواند موثر باشد، زيرا اين امکان به گردشگر داده مي‌شود تا قبل از اين‌که سفر کند، ابتدا مکان مورد نظر خود را خلاصه‌وار ببيند. به‌علاوه اينترنت به کاربران اين امکان را مي‌دهد که تجارب سفر خود را براي استفاده ديگران روي سايت مرتبط منعکس کنند و از تجربه سايرين نيز مطلع شوند. گردشگري الکترونيکي، کاربرد کسب‌وکار الکترونيکي در مسافرت و گردشگري است. هم‌چنين بروشورهاي الکترونيکي نيز که معمولا هزينه‌هاي پياده‌سازي بسياري کمتري نسبت به بروشورهاي چاپي دارند و امکان دسترسي به آن‌ها از همه نقاط دنيا ممکن است، از عوامل گسترش توريسم هستند.

توزيع اين بروشورها نيز از طريق کانال‌هاي توزيع هر يک از عرضه‌کنندگان صنعت شامل وب‌سايت‌ها، اي‌ميل‌ها و نيز پرتال جامع گردشگري امکان‌پذير است. يکي از ويژگي‌هاي بسيار مهم اين بروشورها امکان به‌روزرساني سريع آن‌هاست که سازمان‌ها مي‌توانند بر اساس دوره‌هاي زماني و بر مبناي تقاضاي موجود در بازار اين بروشورها را به‌روزرساني کنند و در اختيار بازارهاي هدف قرار دهند.

توريسم با تکيه بر جهان‌گردي شهري

هرچند مسافرت و جابه‌جايي، تاريخي به درازاي تاريخ انسان دارد و آدمي بنا به دلايل گوناگون روحي، معنوي و مادي از همان اوان زندگي کره خاکي را عرصه آمد و رفت خود کرده، اما جهان‌گردي نوين هم‌گام با توسعه انقلاب صنعتي در انگليس که ارزش‌ها و رسوم و آداب را در اين کشور دگرگون کرد، پديدار شده است.

در روزگاران گذشته جهان‌گردي ويژه نخبگان و اشراف بود و به سبب تنگناهاي اقتصادي، زماني و... نقش چنداني در شئون زندگي اجتماعي، اقتصادي و زيست‌محيطي آنان ايفا نمي‌کرد. اما هم‌گام با وقوع رويدادها و بروز تحولات عميق اجتماعي و اقتصادي در زندگي جوامع و بهره‌مندي انسان از حقوق بشر و اوقات فراغت فزون‌تر، جهان‌گردي نوين به صورت يکي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي انسان معاصر درآمد.

اين نکته را نبايد فراموش کرد که تاثير فراوان جهان‌گردي بر ساختار طبيعت، زندگي روستايي و شهري و... امري انکارناپذير است و به نوعي مي‌توان توريسم را يکي از شاخصه‌هاي اصلي توسعه براي هر شهر و دياري دانست که اين امر صرف‌نظر از بخش مالي و منافع آن داراي اهميت فرهنگي و توسعه و رشد يک شهر به لحاظ اجتماعي نيز هست و البته از منظر ديگر با ديدار از گنجينه‌ها و بناهاي تاريخي، جست‌وجوي آثار تاريخي معتبر، به‌ويژه در مراکز شهرها، اهميت مي‌يابد. رونق دوباره جاذبه‌ها فقط برخاسته از توجه عاطفي عمومي مردم به‌خاطر شهر نيست، بلکه نتيجه کوشش مادي مسئولان براي تجهيز و ارتقاي شهرشان نيز هست که البته يکي از عوامل انگيزشي براي اين تلاش را مي‌توان در توسعه توريسم دانست.

آمارها نشان‌دهنده توجه روزافزون به شهر است. صف‌هاي انتظار در برابر گنجينه‌ها و آثار تاريخي طولاني‌تر مي‌شود. شمار بسيار زيادي از تبليغات، در همه جا مردم را به مسافرت و گذراندن تعطيلات آخر هفته در شهري دورتر يا کشوري جديدتر تحريک مي‌کند. توريست کسي است که هنگام جابه‌جايي، دست‌کم يک شب را در جاي ديگري غير از محيط دائمي زيست خود مي‌گذراند و دليل بازديد يا جابه‌جايي‌اش چيزي جز انجام فعاليت‌هايي براي گرفتن حقوق در کشور يا جاي مورد بازديد است.

اقامت کوتاه‌مدت، به جابه‌جايي‌هايي اطلاق مي‌شود که دربرگيرنده گذران دست‌کم يک شب و حداکثر سه شب در خارج از منزلگاه دائمي هستند.

محيط زيست و نيروهاي بومي نيز نقش مهمي را در اين زمينه ايفا مي‌کند.

رشد جهان‌گردي شهري با نوآوري در الگوها و تصوير‌ها و دگرگوني در فعاليت‌هاي فرهنگي و توسعه بازار در عرصه‌هاي جهان‌گردي در ارتباط است.

موارد مهم در اين زمينه عبارت‌اند از:

تبليغات

گسترش وسايل نقليه در ارتباط با بحث توريسم

حمايت مالي دولت از بازنشستگان به لحاظ برنامه‌هاي تفريحي

توريسم با تکيه بر فرهنگ

درحقيقت جهان‌گردي فرهنگ يک ملت، شيوه فکر کردن و زيستن آن ملت را مورد توجه قرار مي‌دهد و خود نيز از همين فرهنگ منبعث مي‌شود.

بايد گفت که جهان‌گردي جزء لاينفک زندگي و فرهنگي است که جامعه صنعتي به وجود آورده است. به‌طوري‌که زندگي بدون سفر و تعطيلات را غيرممکن مي‌کند.

جهان‌گردي نيز به نوبه خود يکي از شيوه‌هاي فرهنگي مربوط به رفتارهاي مردم است و ميزان فعاليت و حوزه عمل آن در هر حوزه و هر لحظه در حال گسترش و تکوين است.

در زمينه توريسم پايدار در بحث فرهنگي، اين مقوله داراي اهميت است که در هر منطقه آداب و رسوم فرهنگي ويژه‌اي وجود دارد. در اين زمينه بايد توجه داشت که صنعت توريسم، مانع از به هم ريختن شرايط خاص فرهنگي آن محدوده شود.

به‌طور مثال در اين زمينه مي‌توان از شهرهاي مذهبي ياد کرد که جهان‌گردان بايد آداب و رسومي را که بر آن منطقه حاکم است، رعايت کنند.

مطلب دوم اجراي ضوابط ايمني و هم‌چنين راه‌کارهايي براي محافظت از محدوده‌هاي باستاني است.

کشور ايران داراي جاذبه‌هاي بسياري از آثار تاريخي است. هم‌چنين هجوم گردشگران به چند منطقه خاص مانند شيراز، اصفهان، يزد و... بيش از ساير مناطق است که علت اين نابرابري و قطبي شدن مسئله گردشگري را مي‌توان در توزيع نامناسب امکانات و توسعه نامتوازن آن دانست که باعث گرايش بيشتر مردم به اين چند شهر بوده است.

تعطيلات طولاني‌مدت، زمينه‌اي براي افزايش گردشگري در ايران است که خود اين امر باعث افزايش زباله، گران شدن مواد غذايي و هم‌چنين افزايش بار ترافيکي مي‌شود. حال با توجه به اين قضايا و صرف‌نظر از اين توزيع نامناسب، بي‌توجهي مديران به برنامه‌هاي حمايتي از توريسم مانند نظارت بر انجام مناسب خدمات شهري و تبليغات و هم‌چنين امکانات رفاهي گردشگري باعث عدم رشد توريسم در بخش‌هاي ديگر و هم‌چنين رکود جهان‌گردي حتي در همان شهرهاي مذکور مي‌شود. رشد و توسعه توريسم بين‌المللي طي 70 سال اخير نتيجه عوامل چندگانه‌اي بوده است که اهم آن عبارت‌اند از :

افزايش سطح درآمد

افزايش زمان اوقات فراغت از کار

پيشرفت و توسعه حمل‌ونقل

کاوش‌هاي عظيم و پردازش جغرافيايي

طول مدت اقامت در منطقه يا کشور پذيراي جهان‌گرد

اين عوامل درکل و با هم باعث شده‌اند توريسم بين‌المللي در سطح جهاني و سياحت و گشت‌وگذار داخلي در سطح کشورها توسعه يابد.

امروزه ما در عصري به سر مي‌بريم که آن را عصر جديد جهان‌گردي نام نهاده‌اند.

در اين عصر با تعاريف جديدي از جهان‌گردي مواجه هستيم. در عصري که از آن به‌عنوان عصر ديجيتال و فناوري اطلاعات نام برده شده است، قاعدتا اطلاعات و امکانات استفاده از هواپيماهاي مدرن زمينه مسافرت را در دوردست‌ترين مناطق به وجود آورده است.

نکته مهم در اين رابطه آن است که به‌هرحال جهان‌گردان فعلي در مقايسه با جهان‌گردان دوران گذشته نيازهاي جديدي دارند که بيشتر سازگار اين زمانه است. مسائل مربوط به تضمين کيفيت و درواقع اجراي برنامه‌هايي که ميزان رضايتمندي مشتريان را به حد مورد انتظار آن‌ها برساند، امروزه نکته بسيار مهمي است. صنعت جهان‌گردي براي اين‌که بتواند در عصر جديد جهان‌گردي، مسير رشد خود را طي کند، نيازمند استفاده از تکنيک‌ها، مدل‌ها و انديشه‌هاي نابي است که مسير رشد اين صنعت را متحول کند. سياست‌ها و استراتژي‌هاي جديد که منجر به رشد و توسعه صنعت هم‌گام با رضايت مشتري باشد، بررسي عوامل توسعه، تکنولوژي‌هاي جديد آماده‌سازي محيط توريستي و هم‌چنين تغيير فرهنگ همگي از عواملي هستند که به رشد اين صنعت کمک مي‌کنند. طبق تعريف ليپر، گردشگري شامل سه عنصر اصلي است:

عنصر فعال که شامل مسافرت به مقصد مورد نظر است.

عنصر ايستا يا غيرفعال که شامل وقف در مقصد است.

عنصر مهمي که از دو عنصر بالا نتيجه مي‌شود و به تاثيرات گردشگران بر سيستم‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فيزيکي که به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم با آن‌ها در ارتباط هستند، مربوط مي‌شود.

از اهداف توريسم پايدار مي‌توان عوامل زير را نام برد:

افزايش و ارتقاي سطح آگاهي و شناخت افراد جامعه از مشارکت‌هاي موثر و عمده گردشگران در حفظ محيط زيست و اقتصاد

توزيع عدالت و تشويق به انجام توسعه

بهبود کيفيت زندگي کشور ميزبان

تامين فعاليت‌ها و تجربه‌هاي گردشگري با کيفيت عالي براي بازديدکنندگان

حفظ کيفيت محيط زيست با تضمين اهداف مذکور

در اين رابطه سومر مي‌گويد گردشگري پايدار درواقع روش جديدي براي اعمال توجه و تاکيد بر توسعه پايدار است.

منبع: ماهنامه سرآمد

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر