آنچه درمورد تخم مرغ باید بدانیم
یکشنبه ۲۰ دى ۱۳۹۴
0 نظر
576 بازدید

تخم مرغ منبع مهمی از( پروتئین ، مواد مغذی) پروتئین سیر کننده و قند خون و اشتهای شما را کنترل می‌کند؛ عاملی است که در مدیریت وزن و پیشگیری از دیابت اهمیت دارند.

 به گزارش شبکه خبری صدای رسانه ،دلایل بسیاری برای دوست داشتن تخم مرغ وجود دارد، با این حال در مصرف آن می‌بایست بیشتر مراقب باشیم. در زمان‌های قدیم، مردم مصرف تخم مرغ خود را به کمترین مقدار ممکن رساندند؛ چون تصور می‌کردند که عامل اصلی کلسترول بالا و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی باشد.

شاید شما هم یکی از آن افرادی باشید که مصرف تخم مرغ را به خوردن سفیده یا املت سفیده محدود کرده‌اید. اما علم نشان می‌دهد که اشتباه می‌کنید.

یکی از بزرگ‌ترین شایعانی که درباره تخم مرغ وجود دارد این است که خوردن آن باعث افزایش سطح کلسترول سرم در بدن می‌شود. یکی دیگر از شایعات موجود این است که زرده تخم مرغ فاقد کالری است و هیچ‌گونه مزیتی ندارد. در ادامه شما را با حقایقی درباره تخم مرغ آشنا می‌کنیم.

مواد مغذی موجود در تخم مرغ

یک تخم مرغ بزرگ دارای ۱۳ ویتامین و مواد آلی ضروری، ۶ گرم پروتئین و ۹ اسید آمینه ضروری برای انسان است و تنها ۷۰ کالری دارد! در ادامه، فهرستی از مواد مغذی موجود در تخم مرغ-به ویژه در زرده تخم مرغ-ارائه شده و فواید هر یک بیان شده است:

کولین: نقش بسزایی در رشد مغز جنین و نوزاد دارد. برخورداری از کولین کافی در دوران بارداری از نقص لوله عصبی در نوزادان جلوگیری می‌کند.

لوتئین و زیگزانتین :  این مواد شیمیایی گیاهی نقش مهمی در سلامت چشم دارند و از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (یا تباهی لکه زرد) پیشگیری می‌کنند.

ویتامین D: با تسریع روند جذب کلسیم به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین D به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می‌شود، چون آسان‌ترین راه دریافت آن از طریق نور خورشید است. غذاهای حاوی ویتامین D بسیار کم هستند، اما زرده تخم مرغ ویتامین D دارد.

پروتئین: تخم مرغ منبع پروتئین است (یک تخم مرغ بزرگ ۶ گرم پروتئین دارد)؛ ۶۰ درصد پروتئین موجود در آن از سفیده و ۴۰ درصد آن از زرده تامین می‌شود.

لوسین: یک اسید آمینه ضروری است که نقش بسزایی در سنتز پروتئین ماهیچه‌ها ایفا می‌کند.

تخم مرغ و کلسترول

در اینجا کمی در مورد کلسترول صحبت می‌کنیم. کلسترول اغلب به عنوان یک کلمه منفی تلقی می‌شود. با شنیدن آن به طور ناخودآگاه به یاد حمله قلبی و مرگ زودرس می‌افتیم.

آیا می دانید کلسترول برای بدن حیاتی است و نقش مهمی در شکل‌گیری هورمون‌ها و سلول‌های مغز ایفا می‌کند.

ممکن است بی اطلاع باشید که کلسترول غذایی با کلسترول خون تفاوت دارد، کلسترول خون عمدتا در کبد ساخته می‌شود.

همانطور که تحقیقات نشان می‌دهند، مصرف کلسترول غذایی، مانند کلسترول تخم مرغ، تاثیر کمی بر سطح کلسترول خون دارد.

 بر اساس مطالعه‌ای که در ژانویه ۲۰۱۵ در مجله قلب آمریکا منتشر شده است، مصرف روزانه تخم مرغ یا جایگزین آن هیچ نقشی در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ندارد.

نویسندگان این مطالعه معتقدند که حذف تخم مرغ به انتخاب جایگزین‌های نشاسته‌دار و قندی منجر می‌شود که به طور بالقوه باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد.

در حالی که هیچ محدودیتی در راستای مصرف تخم مرغ مشخص نشده است، یک تخم مرغ بزرگ حدودا ۱۸۵ میلی‌گرم کلسترول دارد.

 بنابراین می‌توان حدس زد که مصرف یک عدد تخم مرغ در روز مناسب باشد. در صورتی که هر روز تخم مرغ نمی‌خورید، می‌توانید هرازگاهی بیش از یک تخم مرغ بخورید

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر