گودی کمر و عوارض آن
چهارشنبه ۱۶ دى ۱۳۹۴
0 نظر
680 بازدید

 
گودی کمر (لوردوز) به معنی افزایش تقعر ستون مهره کمری است،که در صورت ابتلا قوس ستون فقرات کمری به جلو بیشتر میشود و شکم به جلو می آید.
به گزارش شبکه خبری صدای رسانه، در واقع گودی کمر به صورت طبیعی باید وجود داشته باشد و آنچه می‌تواند مشکل‌ساز شود، افزایش بیش از حد گودی کمر است که طی آن، انحنای کمر بیش از میزان طبیعی‌اش می‌شود. بنابراین نباید فراموش کنیم کاهش یا افزایش غیرطبیعی انحنای ستون فقرات، هم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد و هم خودش ممکن است زمینه‌ساز بروز بیماری و ناراحتی شود و به همین دلیل به پیگیری و رسیدگی نیاز دارد.
عوارض گودی کمر 
بعضی‌ها فکر می‌کنند کمردرد یا مشکلات مختلفی که در ناحیه کمر ایجاد می‌شود، تنها عوارضی است که بر اثر افزایش گودی کمر رخ می‌دهد. ‌در صورتیکه به جز درد در این ناحیه افزایش گودی کمر می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات دیگری مانند قوز کمر و در نتیجه افزایش فرورفتگی ستون فقرات گردنی و آسیب این اندام‌ها نیز بشود.
همچنین افزایش گودی بیش از حد کمر، دردهایی در ناحیه جلوی زانوها و پنجه‌های پا نیز ایجاد خواهد کرد و به دلیل نبود توازن در تقسیم وزن، استخوان لگن را هم تحت‌فشار قرار خواهد داد.
دلایل بروزافزایش گودی کمر 
رفتار روزمره ما از جمله نشستن ،ایستادن و خوابیدن نادرست هم در بروز گودی کمر و در ادامه آن سایر عوارض ناشی از آن موثر است. 
همچنین وجود یک شکم بزرگ موجب زیاد شدن لوردوز(گودی) کمری می‌شود و برای جبران این حالت، ستون مهره‌ها ناچار است انحنا و تحدب ناحیه پشتی را بیشتر کند و همین امر در نهایت به گودی زیاد کمر،قوز شدن پشت و به ناچار،زیاد شدن انحنای گردن منجر می‌شود.
علاوه بر ‌آن گاهی در افراد لاغر به دلیل ضعف عضلات شکمی چنین حالتی ایجاد شده و گودی کمر زیاد شود. علاوه بر چاقی و ضعف عضلات‌ شکمی، التهاب دیسک کمر، قوز بیش از حد، پوکی استخوان، ضعف عضلات شکمی، زایمان های مکرر، در رفتگی دو طرف‌ لگن‌، استفاده‌ از کفش‌ پاشنه‌ بلند، جابجایی ستون‌ مهره‌ها به‌ سمت‌ جلو ( مادرزادی یا هر عامل‌ دیگر)، ضعف‌ عضلات‌ خلفی ران‌ و بازکننده‌های مفصل‌ ران‌، کوتاهی عضلات‌ ناحیه‌ کمری باعث افزایش گودی کمر می شود.
پیشگیری از افزایش گودی کمر (لوردوز)
-وقتی که می خواهید مدت طولانی بایستید، یک پا را روی زمین و پای دیگر را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه قرار دهید.
.نشستن صحیح 
-طرز صحیح نشستن موجب حفظ حالت طبیعی ستون مهره‌ها شده و عضلات هر قسمت مجبور نمی‌شوند برای جبران وضعیت غلط نشستن کار بیشتری بکنند و دچار اسپاسم و خستگی شوند. کف‌پا،باسن،پشت و کتف شما باید در وضعیت صحیح قرار بگیرند تا احساس راحتی کنید.اگر پای شما به زمین نرسد و آویزان باشد موجب خستگی و درد می‌شود.اگر کتف به صندلی نچسبد،سر به ناچار در حالت جلو می‌افتد و خستگی،گرفتگی عضلات گردن و گاهی سوزش کتف را موجب می‌شود.
– موقع نشستن روی صندلی، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک برای پر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید.
- گاهی افراد خود را روی صندلی سر می‌دهند و به حالت نیم‌هلال می‌نشینند. این کار به ستون مهره‌ها آسیب می‌رساند، زیرا نشستن طولانی‌مدت در این وضعیت به ستون مهره‌ها شکل می‌دهد و به‌ خصوص اگر فرد در سنین رشد این طور بنشیند،این شکل ‌گیری ناصحیح ستون مهره‌ها پایدار می‌شود.
.خوابیدن صحیح
-بهترین حالت برای خوابیدن، خوابیدن به پشت است، در حالی که بالشتی زیر زانوها قرار گیرد. در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید، حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.
– پوشیدن کفش های پاشنه بلند، موجب افزایش گودی کمر خواهد شد.
– با ورزش و تمریناتی که باعث تقویت عضلات شکم، باسن و کمر می شوند نیز از بروز افزایش گودی کمر پیشگیری می کند.

درمان گودی کمر با ورزش
فیزیوتراپ علاوه بر آموزش اینکه بیمار یاد بگیرد که چطور فشار و کشش وارده به کمر را کاهش دهد و آموزه‌های خود را به کار ببندد، ورزش‌ها و حرکات اصلاحی برای تقویت، کشش و کاهش کشیدگی عضلات (عضلاتی که بیش از حد کشیده شده‌اند) را نیز مد نظر قرار می‌دهد. در این شرایط درمان گودی کمر موفقیت‌آمیز خواهد بود
فیزیوتراپی ، ماساژ، مگنت تراپی (استفاده از نیروی مغناطیسی برای افزایش گردش خون به منطقه آسیب دیده) ، کمر بند طبی یا بریس (بیشتراوقات برای بچه‌ها استفاده می‌شوند) تمامی این درمان ها برای گودی کمر بیش از حد مناسب است،اما تکمیل کننده این درمان و قطعی شدن آن فقط با انجام دادن حرکات اصلاحی و ورزش امکان پذیر است.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر